Princípy našej školy

Filozofia našej školy vychádza z pedagogiky Marie Montessori, ktorá je nadčasová a reflektuje potreby detí a ich spolužitia vo svete.

Láskavá komunikácia

V našej škole sa správame k deťom s rešpektom, úctou a láskavý prístup k nim je spôsob, ktorý nám pomáha budovať pekné vzťahy s deťmi a priblížiť sa tak k ich prežívaniu. Tie pokladáme v rámci vzdelávania za kľúčové. Láskavá komunikácia a rešpekt majú byť však vzájomné, preto učíme tejto sociálnej zručnosti aj deti.

Morálny vývin

Maria Montessori vytvorila pedagogiku, ktorá má viesť k mieru. K mieru na všetkých úrovniach od našich mikro svetov až po globálny mier vo svete. Burcovanie svedomia, sloboda s hranicami, pomoc druhým, rešpektovanie vývinových potrieb dieťaťa z hľadiska morálky sú aspekty, ktoré vedú človeka v uvedomelú bytosť, ktorá sa vie v dospelosti rozhodnúť pre dobro dobrovoľne z vlastného vnútorného presvedčenia. V našej škole sa deti pravidelne stretávajú na kruhoch, kde zdieľajú svoje pocity, potreby, riešia sa problémové interakcie, pracujeme s emóciami. V rámci tréningu sociálnych zručností nacvičujeme rôzne modelové situácie, ktoré sa učia zvládať.

Práca s chybou

„Chyba je náš priateľ“. Toto sú slová, ktoré môžete u nás počuť často. Učíme deti, aby sa nebáli robiť chyby, pretože nám dávajú priestor k rastu, učeniu a zlepšovaniu sa. Pokiaľ dieťa robí chybu v konkrétnej oblasti, učive, je to signál pre učiteľa, aby sa k danej téme vrátil a bez hodnotenia dieťaťa mu ju opäť odprezentoval. Deti majú možnosť si chybu vždy opraviť. 

Vnútorná motivácia

Každé dieťa má nejaké záujmy. Najskôr ich podporuje rodič, neskôr aj vzdelávacia inštitúcia, ktorej svoje dieťa zverí. Záujmy dieťaťa sú v istých obdobiach výrazné, inokedy menej. Je na nás dospelých, aby sme vnímavým prístupom poodhalili vnútorný svet dieťaťa a dali mu priestor rásť a rozvíjať sa v tom, čo ho zaujíma. Naša škola povzbudzuje hnaciu silu dieťaťa a okrem povinností, ktoré má, mu dáva priestor na voľnú prácu, kedy si slobodne vyberá to, čo ho aktuálne fascinuje. Častokrát v triede vidieť deti ponorené do počítania matematiky či písania príbehov, tvorenia projektov, ktoré si samy vybrali. Vnútorná motivácia ho vedie k cieľavedomosti a láske k učeniu.

Hodnotenie

V našej škole učíme deti odpovedať si na tieto otázky:

  • Som spokojný so svojou prácou?
  • Urobil som prácu najlepšie ako som v danej chvíli vedel?
  • Posúva ma práca vpred?

Deti sa pýtame tak, aby sa vedeli ohodnotiť samy. Neučíme deti byť závislé na hodnotení druhých. Našou snahou je, aby sa učili kvôli sebe a kvôli naplneniu svojich potrieb. Pokiaľ si pýtajú spätnú väzbu od nás, rozprávame sa s nimi o viacerých aspektoch hodnotenia, ktoré im dávajú komplexný pohľad na svoju prácu. Na prvom stupni dávame deťom slovnú spätnú väzbu, na druhom stupni majú sedenia s učiteľmi, kde vyhodnocujú prácu s konkrétnym dieťaťom v percentách, ktoré sa stanovujú  z viacerých oblastí hodnotenia.

Von do sveta

Dieťa školského veku potrebuje objavovať svet mimo školy, aby čelilo rôznym spoločenským situáciám a malo tak príležitosť stať sa spoločenskou bytosťou. V našej škole vnímame túto potrebu, preto venujeme dostatok času výpravám mimo našej budovy. Deti objavujú svet vonku, navštevujú miesta, ktoré súvisia s aktuálnou témou v triede (múzeum, hvezdáreň, skanzen…) alebo idú do divadla, na koncert či do prírody. Počas výprav majú priestor na budovanie sociálnych zručností a spoznávanie sveta pomocou odborníkov na danú oblasť.